Wat is hyperpersonalisatie?
Altijd weten wat jouw klant nodig heeft en dat op het juiste moment aanbieden: door hypersonalisatie wordt dit mogelijk. Dat jij de juiste advertentie op social media te zien krijgt is geen toeval. Maar hoe weten bedrijven als Instagram, Amazon en Google welke behoefte jij als klant hebt? Hyperpersonalisatie is dé manier om je klant tot aankoop over te halen.
Dit is hyperpersonalisatie
Hyperpersonalisatie is gepersonaliseerde content, die voor de individuele gebruiker samen wordt gesteld. Hyperpersonalisatie voorspelt gedrag van klanten met behulp van beschikbare klantdata en een klantprofiel. Marketeers, die toegang hebben tot deze data kunnen een strategie toepassen om de klant op een geschikt moment de juiste informatie aan te bieden. Door gepersonaliseerde content aan te bieden verhoog jij de kans dat je klant overgaat tot aankoop.
Een voorbeeld van hyperpersonalisatie is het tonen van de juiste kledingmaat en kledingmerk baserende op eerdere aankopen. Maar ook een felicitatie bericht (incl. kortingsvoucher) op de verjaardag is een voorbeeld van individueel gepersonaliseerde content.
Online personalisatie vs. hyperpersonalisatie
Online personalisatie en hyperpersonalisatie worden vaak door elkaar gebruikt. Echter zijn het twee verschillende vormen van personalisatie.
Online personalisatie zorgt vooral voor een verbeterde winkelervaring. Koppelverkoop is een goed voorbeeld van online personalisatie: een klant, die een telefoonhoesje of screenprotector aangeboden krijgt voor de telefoon in zijn winkelmandje. Een persoonlijke e-mail, waarin de klant met zijn naam wordt aangesproken is ook een voorbeeld van online personalisatie.
Hyperpersonalisatie gaat een stap verder dan online personalisatie. Hyperpersonalisatie kan gedrag ook voorspellen, doordat de data uit verschillende bronnen wordt verzameld en verreikt. Een goed voorbeeld van deze soort klantdata is YouTube: het algoritme van dit streamingplatform kent jouw kijkgedrag. Als jij bijvoorbeeld iedere ochtend nieuws via dit platform kijkt dan zal jij iedere ochtend deze content aangeboden krijgen. Er wordt content op maat aangeboden precies op het tijdstip dat jij ernaar zult kijken. Dit vergroot de kans dat jij erop zult klikken (converteren).
Hoe zet ik hyperpersonalisatie in?
Om de juiste content aan jouw klanten te laten zien, zijn meerdere dingen nodig:
- Customer Journey uitschrijven
Om inzicht te krijgen in het gedrag van jouw klant is het nodig om een customer journey uit te schrijven. Je kunt zo identificeren wanneer jouw klant contact zoekt en wanneer het handig is om bepaalde informatie beschikbaar te hebben. Hierdoor kan je makkelijker het juiste kanaal kiezen om personalisatie toe te passen om je kans van slagen te verhogen. - Data verzamelen
Data verzamelen van je klanten is een must (conform de AVG uiteraard – lees hier waar je op moet letten). Je kunt in je webshop bijvoorbeeld bijhouden welke producten je klant herhaaldelijk heeft bekeken. Ook kun je bijhouden welke producten je klant regelmatig opnieuw besteld. Hierdoor kun je intervallen vaststellen, wanneer een klant weer hetzelfde product nodig zal hebben. - Data analyseren
Om klantgedrag te voorspellen is het nodig om de juiste data te bekijken en conclusies te trekken. Als jij je doelgroep kent en een klantreis hebt uitgeschreven is het makkelijker om de bestaande data te analyseren en de juiste conclusies te trekken. - Keuze van het juiste kanaal
Als het gaat om hyperpersonalisatie dan ben jij niet gebonden aan enkel één verkoopkanaal. Jij kunt je doelgroep via diverse kanalen benaderen. Denk bijvoorbeeld aan een email of advertentie via social media. - Juiste content aanbieden
Nadat je de data hebt geanalyseerd en weet waarnaar je klant op zoek is, kan je makkelijk de juiste content tonen. De kans dat dit tot een conversie (aankoop) leidt wordt vele male hoger op moment dat de klant latent op zoek is naar wat jij aanbiedt.
Personalisatie met de juiste tools
Een persoonlijk boodschap aan je klanten kan je via diverse kanalen verspreiden. Met behulp van jouw customer journey heb jij inzicht in het gedrag van jouw klanten en kan je zo makkelijk kiezen wanneer en hoe jij de juiste content aanbiedt. Maar om inzicht te krijgen én de juiste keuzes te maken zijn veel verschillende tools beschikbaar. Onze favorieten op een rij:
- Squeezely biedt en allround oplossing voor het personaliseren van je content. Deze tool helpt je om te starten met de customer journey, inzicht te krijgen in je data en het aanbieden van de gepersonaliseerde content.
- Spotler is een krachtige marketing automation tool met eindeloos veel mogelijkheden op gebied van email marketing. Marketeers met kennis van segmentatie en automation zullen perfect gepersonaliseerde emails aan je klanten sturen. Deze tool is vooral geschikt voor bedrijven met ambitie en kennis op gebied van marketing.
- SOLVM neemt je alles uit handen! Als je geen tijd hebt om te investeren in een marketing afdeling, maar wel de voordelen van personalisatie wilt dan ontzorgt SOLVM je met templates en een korte time to market: al in 4 weken live!
Begin vandaag nog met personalisatie!
Het juist toepassen van hyperpersonalisatie vraagt veel toewijding van de marketing afdeling. Het is niet voldoende om enkel een strategisch plan uit te schrijven, maar ook constante monitoring van de data en aanpassen van het plan is nodig om de klant op de juiste manier van content te kunnen blijven voorzien.
Als je vandaag nog wilt starten met online personalisatie, kan je ook kijken naar de mogelijkheden, die jouw ecommerce platform biedt. Magento heeft bijvoorbeeld standaard plug-ins beschikbaar, waarin laatst bekeken of anderen kochten ook producten worden getoond. Dit kan een makkelijke eerste stap zijn om gepersonaliseerde content aan jouw klanten aan te bieden, zonder een complete marketing afdeling in dienst te nemen.
Wil je toch weten wat een optimale hyperpersonalisatie voor jouw business kan betekenen? Neem dan vandaag nog contact op en wij zetten samen de eerste stappen!