Wat is een buyer persona?
Een buyer persona is een profiel van jouw ideale klant. Door een buyer persona op te stellen, kun je beter inspelen op de behoeftes van je doelgroep. In dit blog leggen we uit wat een buyer persona is, waarom dit belangrijk is en vertellen we hoe je een buyer persona maakt. Lees snel verder!
Wanneer je de doelgroep in kaart hebt, heb je een beeld van de gemiddelden, bijvoorbeeld in welke leeftijdsgroepen jouw doelgroep zich bevindt, hoeveel procent is man en hoeveel procent is vrouw, je weet over het algemeen wat de levensstijl is. Maak een verdiepingsslag door de informatie uit te werken in een gedetailleerd profiel. Specificeer welke voorbeeldkopers je kunt onderscheiden, zodat ze elk een gedeelte van jouw doelgroep vertegenwoordigen.
Waarom een buyer persona?
Door een buyer persona te maken, leer je jouw klanten beter kennen, je begrijpt beter wat ze belangrijk vinden en je komt te weten wat ze tegenhoudt om jouw product te kopen? Hier pas je vervolgens de customer journey op aan. Op deze manier begeleid je je klanten beter tijdens het koopproces en zal je conversie hoger worden.
Dit kom je te weten als je een buyer persona maakt:
- Hoe jouw klant zoekt;
- Welke rol jouw concurrenten hierin kunnen spelen;
- Welke relevante contactmoment er zijn in de klantreis en via welke kanalen je ze kan bereiken;
- Welke motivatie of twijfels een klant heeft;
- Welke content of user experience hier het beste bij aansluit.
Wanneer er content gemaakt wordt, kun je bovendien aan de hand van de buyer persona controleren of de inhoud voorziet in de behoeftes van jouw ideale klant. Vervolgens zet je deze efficiënter in, omdat je weet waar jouw doelgroep zich bevindt. Maar het gaat nog verder: naast content afstemmen op de specifieke behoeftes, kun je ook de content per fase van het aankoopproces personaliseren. Je neemt je klanten mee door elke fase van de sales funnel door ze op elk moment te voorzien van de juiste informatie.
Hoe stel je een buyer persona op?
De vraag is natuurlijk nu: hoe stel je een buyer persona op? Waar haal je de informatie vandaan? Je begint bij de data die je hebt over je bestaande doelgroep. Deze kun je waarschijnlijk onderscheiden in meerdere klantprofielen die elk een deel van de totale doelgroep vertegenwoordigen. De data combineer je met marktonderzoek en de informatie die je uit jouw eigen organisatie haalt. Doe marktonderzoek door bijvoorbeeld een enquête uit te zetten onder alle bestaande klanten of selecteer een groep goede klanten en vraag of je deze mag interviewen. Alle data die je verzamelt, ga je uitwerken en breng je tot leven met een buyer persona.
Hieronder zie je een een buyer persona voorbeeld. Door dit voor je eigen bedrijf in te vullen, krijg je een volledig beeld van de buyer persona.
Hulp nodig bij je buyer persona?
Wil je strategisch advies of heb je behoefte aan een sparringpartner tijdens dit proces? Onze digital consultants staan je graag bij en gaan aan de slag met jou en jouw team om jullie ideale klant te identificeren en visueel te maken. Neem contact met ons en hoor wat de mogelijkheden zijn!