User Experience & User Interface
Als partner bieden wij een volledig en kwalitatief product. Dat betekent dat we onze UX/UI specialisten meteen in het voortraject betrekken bij een nieuw project. Wanneer een webshop opgeleverd zou worden zonder een User Experience traject, loop je het risico dat jouw klanten een minder goede gebruikerservaring zullen hebben. Dit resulteert in een lagere klanttevredenheid en dat betekent dus ook minder conversies. Dat willen we voorkomen!
Wat is User Experience?
De meest waardevolle gebruikerservaringen ontwerpen die inspelen op de behoefte en emotie van de gebruiker. We willen een product interface ontwikkelen, dat gebruikers het maximale doel laat bereiken met minimale weerstand. Design dat frictie loze ervaring oplevert met onmiddellijke bevrediging. Het is voor de klant een totaalbeleving van een product of dienst.
UX Design is het ontwerpproces van concept tot development, gericht op het creëren van een onvergetelijke gebruikerservaring voor je gebruikers.
Om tot een goede Customer Experience te komen, zijn onze experts zowel in UX design als UI design (user interface) gespecialiseerd. UX houdt zich dus bezig met de totale gebruikerservaring, waar UI zich focust op de gebruikersinterface. UX is hierbij leidend voor het design van de User Interface. Het proces bestaat uit ontwerpen, testen, valideren met de klant tot het opleveren van een visueel design (UI). De webshop moet niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, het moet ook voldoen aan het gedrag, de behoefte en de emotie van de gebruiker. Het visueel opmaken van de webshop is slechts een klein gedeelte van de werkzaamheden van onze UX/UI Designer.
Design Thinking
Om uit te zoeken waar jouw klant behoefte aan heeft, starten we een UX traject aan de hand van de Design Thinking methode. Deze methode zorgt ervoor dat je aan alle aspecten van de organisatie denkt om tot de beste oplossing te komen. Het proces bestaat uit een aantal stappen:
Het proces is veelomvattend en aan de hand van een User Centered Design Canvas, wordt alles in kaart gebracht. Denk hierbij aan de organisatie, wat is de dienst of het product, wat vind je belangrijk. We kijken naar de doelgroep en welke knelpunten de gebruiker nu tegenkomt. Wat motiveert jouw doelgroep, waar zijn ze bang voor en belangrijker nog: wat kunnen we doen om dit op te lossen. We geven inzicht in de behoeften van de klant en geven concreet advies op basis van data. Het verzamelen van deze inzichten doen we middels verschillende methodes; klantonderzoek, prototyping, customer journey onderzoek, ux audit of het bekijken van de webshop usability.
Wat is een goede User Experience?
Wanneer kun je nu spreken van een goede User Experience van jouw webshop? Het antwoord kunnen we toelichten aan het hand van het honingraat model:
- De webshop moet nuttig zijn; we gaan op zoek naar de juiste oplossingen voor de eindgebruiker.
- De webshop moet bruikbaar zijn; het moet bruikbaar zijn én gebruikersgemak opleveren.
- De webshop moet het wenselijke resultaat opleveren; doet de website wat er verwacht wordt en past het bij de strategie, het imago en de identiteit van het merk.
- Vindbaarheid; Een belangrijk onderdeel is de vindbaarheid, gebruikers moeten kunnen vinden wat ze nodig hebben zonder dat dit moeite kost.
- Beschikbaar; Hierbij gaat het om de toegankelijkheid, is de technologie en digitale informatie bruikbaar voor alle gebruikers, ongeacht leeftijd of beperking.
- Geloofwaardigheid; de gebruiker moet geloven en vertrouwen op wat we laten zien en aanbieden.
- Is de webshop waardevol; De oplossing moet waarde leveren en dit kunnen we vaststellen aan de hand van meetbare KPI’s.
Waarom UX/UI toepassen voor jouw webshop?
Tijd en geld die je in het begin van het traject al investeert door UX te betrekken bij het proces, bespaart je later dure aanpassingen. Hoe dat zo? Stel je voor je besluit geen UX expert te laten aanschuiven. In plaats daarvan wil je gewoon snel een E-commerce platform laten ontwikkelen die er visueel fantastisch uitziet! Echter blijkt achteraf, hoe mooi de website er ook uitziet, dat de eindgebruiker moeilijk met de webshop overweg kan of niet vindt wat diegene zoekt. Of erger nog, zo boos en gefrustreerd raakt, dat ze de webshop in het geheel verlaten en op zoek gaan bij de concurrent?
Vervolgens moet je dure aanpassingen gaan doen om alsnog ervoor te zorgen dat er een goede User Experience ontstaat. Technisch kunnen deze kleine aanpassingen een grote impact hebben, omdat er in het begin van het traject geen rekening is gehouden met wat de gebruiker wil bereiken.
Door het creëren van een ultieme Customer Experience met behulp van onze UX/UI specialisten, zorg je voor loyaliteit en retentie bij de eindgebruikers. Het schept vertrouwen en engagement, wat vervolgens een goede klanttevredenheid ten goede komt en een goede review van een bestaande klant is een betere promotie, dan wat jij zelf over jouw merk kunt vertellen. Potentiële klanten hechten namelijk meer waarde aan ervaringen van anderen met jouw webshop.
Growth Driven E-commerce
Een goede E-commerce strategie is de basis van elk project. Wij werken volgens een eigen ontwikkelde methodiek Growth Driven E-commerce. Dit stelt ons in staat door middel van de Scrum-methode en een Agile mindset het beste resultaat te leveren. Dit doen we door ons te verdiepen in Business, People & Technology. Het eindresultaat is een product waar balans is tussen winstgevendheid, schaalbaarheid en de verbinding met de gebruiker.