Magento vs Shopware
Als je eraan denkt om een nieuwe webshop te laten bouwen dan is de kans groot dat je gelijk denkt aan Magento of Shopware. Beide platformen zijn niet weg te denken uit het e-commerce landschap. De reden ligt voor de hand: Out-of-box bieden zowel Magento 2 als ook Shopware 6 uitgebreide e-commerce mogelijkheden, die het hart van een marketeer én de commerciele medewerker sneller laten kloppen.
Beide e-commerce oplossingen bieden een gratis versie aan, waarmee een ervaren ondernemer aan de slag kan. De voor de hand liggende vraag blijft dan: Hoe kies je het juiste platform voor jouw e-commerce doelen? Wat zijn de verschillen tussen beide platformen en welke oplossing is future-proof?
Magento webshop
De opvolger van het populaire Magento 1 platform werd 2015 gelanceerd. Magento 2 werd gebruiksvriendelijker, mobile first en vooral SEO friendly opgebouwd. Alles, wat een e-commerce platform succesvol maakt, heeft Magento 2 out-of-box beschikbaar. Je kunt hierdoor snel van start en jouw producten online aanbieden.
De kracht van Magento zit in de uitgebreide functionaliteit: Magento biedt uitgebreide rollen- en rechtensystemen, prijsregels en kortingsvouchers aan. De beheerder van de webshop kan zo zelf de rollen voor marketing en customer service instellen of nieuwsbrieven met kortingscodes aan zijn klanten verzenden.
Ook technisch heeft Magento 2 veel te bieden: er zijn voldoende endpoints beschikbaar voor API koppelingen om één van de talloze extensies uit de Magento store te implementeren. De keuze is reuze: er is voor iedere vraag aanbod in vorm van een extensie – dit kan vaak een goedkopere oplossing zijn dan maatwerk te implementeren.
Magento is een robuuste, schaalbare oplossing voor ervaren webshop beheerders.
Shopware webshop
De successor van Shopware 5 heeft de markt 2019 betreden en werd omhelst door de community. Shopware 6 is gebruiksvriendelijk en goed opgezet. Ontwikkelaars prijzen vooral het gemak, waarmee dit softwarepakket uitgebreid kan worden. Shopware 6 is API-first opgebouwd en leent zich hierdoor uitstekend om headless te ontwikkelen, omdat de front- en back-end losgekoppeld van elkaar zijn ontworpen. Shopware wordt als schaalbare en flexible software gezien.
Maar niet enkel developers zijn laaiend enthousiast, ook de beheerder van de webshop kan gemakkelijk de back-end in gebruik nemen door de logische opbouw. De grote winner van dit softwarepakket lijkt echter de marketeer: klantbeleving wordt bij Shopware 6 groot geschreven. Een marketing medewerker kan zelf banners aanpassen of blogs in pagina’s integreren zonder de hulp van aanvullende extensies of een developer.
Magento vs. Shopware: de overeenkomsten & verschillen
Magento 2 of Shopware 6? Beide platformen hebben een hoop gemeen en kunnen schaalbaar uitgebreid worden met extensies en third party applicaties. Ervaren ontwikkelaars kunnen daarnaast oplossingen op maat rondom de frameworks bouwen – hierdoor worden de standaard oplossingen maatwerk software die precies voldoet aan de behoeftes van de gebruiker.
Wij hebben een oordeel gegeven welke software volgens ons het beste scoort op de verschillende onderdelen.
Hulp nodig met de juiste keuze?
Magento 2 en Shopware 6 zijn beiden een goede keuze als het gaat om e-commerce. Waar Magento 2 uitblinkt met zijn B2B basis functionaliteit, overtuigd Shopware 6 door zijn storytelling en lightweight softwarepakket. Beide platformen hebben de potentie om met jouw business mee te groeien.
Samen even de voordelen van deze platformen bespreken? Wij denken graag met je mee om een toekomstbestendige keuze te maken!