Headless commerce
Headless commerce is ideaal als je verschillende systemen gebruikt voor de front-end en back-end. Je kunt de functionaliteit van een bepaalde e-commerce oplossing gebruiken zonder last te hebben van de ontwerpbeperkingen die bij de oplossing horen. In dit blog lees je wat headless commerce is, wat de voordelen zijn en wat het betekent voor B2B.
Wat is headless commerce?
Headless e-commerce is een API-platform zonder front-end gebruikersinterface. Het beheer en de databaselogica worden via een API verbonden met het front-end, die volledig wordt ingericht naar de smaak en verlangen van het merk of bedrijf. Back-end developers kunnen vervolgens API’s gebruiken om producten, content of recensies op ieder apparaat te leveren. Front-end developers kunnen los hiervan aan de slag om de inhoud op de gewenste manier te presenteren. Met headless commerce kun je de front-end en back-end van je website los van elkaar updaten.
De voordelen van headless commerce
Oudere e-commerceplatforms hebben moeite om aan de eisen van de klant te voldoen. Headless commerce zorgt met de volgende voordelen dat e-commerce platforms aansluiten op de eisen van klanten:
- Future-proof;
- Snel innoveren tegen lage kosten;
- Internationaal opereren vanuit meerdere juridische entiteiten of business units;
- Toegang geven tot specifieke beheerders en klantaccounts over verschillende kanalen;
- Alle dealers een eigen portal, zodat ze in eigen beheer de online verkoop kunnen beheren.
Met een headless commerce oplossing behoud je de flexibiliteit om de beste commerce-oplossingen te bouwen met de tools en technologieën van vandaag. Integreer vervolgens snel toekomstige opties om een concurrentievoordeel te behalen en te behouden. Samen met onze partner Deity bieden wij bedrijven een toekomstbestendige oplossing rondom alle vraagstukken van headless commerce. Deity is gespecialiseerd in integraties rondom composable commerce en neemt het werk uit handen, om een korte time to market te realiseren.
Wat betekent headless commerce voor B2B?
De digitale transformatie is in volle gang. De verwachting is dat er een permanente verschuiving op gebied van e-commerce bij B2B bedrijven en hun klanten plaatsvindt. B2B-klanten willen de snelheid en het gemak van eenvoudige toegang tot informatie niet opgeven. Ze willen authentieke content en reviews, gemakkelijke plaatsing en tracking van bestellingen en een soepel afrekenproces. Dat vereist de onderbouwing van een organisatorische en technische infrastructuur om zeer relevante klantervaringen op te bouwen, te optimaliseren en te implementeren via jouw digitale kanalen.
Headless commerce voor jouw e-commerce omgeving
Gebruik je een traditioneel, monolithisch handelsplatform? Dat mist waarschijnlijk de kenmerken die je nodig hebt om die innovatieve ervaringen te leveren en om aan je eigen zakelijke vereisten te voldoen, zoals het veroveren van nieuwe markten. Je moet dus enkele beslissingen nemen op basis van waar jouw organisatie zich bevindt qua ontwikkeling. Wil jij eens sparren over wat headless commerce jou oplevert en of onze partner Deity de perfecte oplossing voor je heeft? Neem dan contact op!