Onze aanpak: Growth driven e-commerce
Bij Creative CT werken we volgens onze eigen methodiek genaamd Growth driven e-commerce (GDE). Met deze aanpak kunnen we door middel van de Scrum-methode en een Agile-mindset het beste resultaat leveren: een eindproduct waar balans is tussen de winstgevendheid, de schaalbaarheid en de verbinding met de gebruiker. Voorafgaand aan ieder project verdiepen wij ons daarom in Business, People & Technology.
De fases van Growth driven e-commerce
- Business
- Strategie
- Data
- Marketing intake & concurrentieanalyse
- Kanaalkeuze- en strategie
- People
- User persona
- Customer Journey & Contentstrategie
- Interne organisatie
- Technology
- Applicatielandschap
- E-commerce software
Bekijk ook onze e-commerce strategie
Business, People & Technology
Bij Growth driven e-commerce staan drie zaken centraal. Allereerst gaat het om ‘business’. Hiermee bedoelen we de businesscase die nodig is voor een winstgevend model en online marketing. Daarna gaat het om ‘people’. Dit is de verbinding met de interne en externe klant (de gebruiker). Deze verbinding is noodzakelijk voor succes. Als laatste gaat het om ‘technology’. Hierbij draait het om haalbare en schaalbare technologie die nodig is om een future proof oplossing te creëren.
Business
Voorafgaand aan elk project maken we een e-commerce strategie. Deze strategie maken we aan de hand van een nulmeting van het bedrijf, de bedrijfsstrategie, de doelstellingen, de markt en de concurrenten. Op basis hiervan kunnen we een advies brengen omtrent de groeipotentie in de markt met behulp van e-commerce en aangeven welke omzet haalbaar is via online kanalen. We kunnen ook adviseren over de optimale inrichting van de technologie (applicatielandschap).
People
Aan het begin van een project maakt ons team kennis met het team van onze opdrachtgever, zodat er verbinding ontstaat. Daarnaast verzorgen we een uitgebreide onboarding waarin de klant kennis maakt met onze Scrum-werkwijze en Agile-systemen. Als het wenselijk is, kan er een volledige workshop worden gegeven.
Om de verbinding te behouden, blijven we altijd transparant in onze strategie, planning en voortgang van de projecten. Zo is iedereen continu up-to-date. Creative CT denk ook altijd proactief mee. We gaan graag voor out-of-the-box-ideeën waarmee we kunnen innoveren en opvallen in de markt.
Vervolgens zal er gekeken worden naar de ‘echte klant’, de eindgebruiker. Wie proberen we te bereiken? Waar is deze persoon naar op zoek? Het beschrijven van een persona (of meerdere) is wenselijk. Zo komt er een duidelijk beeld van de doelgroep en de behoeftes.
Het uitwerken van deze behoeftes is de volgende stap. Denk aan bepaalde content of features in de webshop of in het bestelproces. Het is verstandig om een testpanel samen te stellen zodat een proefversie van de e-commerce-omgeving getest kan worden door deze groep mensen. Op die manier wordt er praktische input geleverd vóór de lancering van de oplossing.
Technology
Zijn de doelstellingen helder dan kan ook een advies uitgebracht worden omtrent de technologie. Hier wordt scherp gekeken naar de ‘harde eisen’ en ‘wensen’ die er zijn. Op basis hiervan worden minimaal drie aanvliegroutes uitgewerkt. Want vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Denk bijvoorbeeld aan een basic of een premium oplossing. Of een behouden of innovatieve oplossing.
In ons advies nemen we altijd mee wat de voor- en nadelen van een oplossing zijn en stellen we kritische vragen. Denk hierbij aan:
- Is het de ‘beste’ manier om digitaal te transformeren?
- Kunnen alle externe systemen makkelijk met de technologie integreren?
- Kunnen de producten op schaalbare wijze worden beheerd?
- Kunnen de specifieke maatwerkeisen optimaal worden ontwikkeld?
- Kunnen alle gewenste processen geautomatiseerd worden?
- Is de oplossing innovatief genoeg om de markt te interesseren voor de oplossing?