Maak first party cookies van third party cookies!
In het najaar van 2023 zal Google de ondersteuning van third party cookies beëindigen in Google Chrome. Hieronder vallen alle cookies die door derden geplaatst worden. Het is verstandig om gebruik te gaan maken van de first party cookies, in plaats van de third party cookies. Maar ook bij de first party cookies gaat er het één en ander veranderen. De levensduur van deze cookies wordt verkort van 30 dagen naar 24 uur.
Welke cookies zijn er?
Een cookie is een klein bestand met gegevens dat door een website op je computer, smartphone of tablet wordt geplaatst tijdens je bezoek aan een website. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 3 verschillende soorten cookies:
- functionele cookies
- analytische cookies
- tracking cookies
De functionele cookies zorgen voor een fijne gebruikerservaring tijdens je bezoek aan een website. Deze cookies onthouden bijvoorbeeld je wachtwoord en je instellingen, zoals de taal waarin je de website wil bekijken. Dit zijn first party cookies.
De analytische cookies meten het bezoek aan een website, hiermee verzamelt een website gegevens om de website te verbeteren. Met deze cookies wordt bijvoorbeeld gemeten hoe vaak een site bezocht wordt en naar welke informatie deze bezoekers op zoek zijn. Ook deze cookies worden door een website zelf verzameld en vallen daarom onder first party cookies.
De tracking cookies tracken je bezoek aan de website en bouwen hiermee een profiel van je klant op. Hierdoor kan er worden geoptimaliseerd op klantniveau (zoals met behulp van hyperpersonalisatie). Dit is vooral handig voor het tonen van advertenties en retargeting campagnes. Deze cookies worden niet door de website geplaatst die jij bezoekt, maar door een externe website. Daarom worden deze cookies ook third party cookies genoemd.
Dit veranderd 2023 in de cookie wetgeving
Wat betekenen deze veranderingen nou concreet voor jouw webshop?
- Het gaat een stuk lastiger worden om een transactie toe te schrijven aan het juiste kanaal, je kan namelijk niet inschatten welke route de klant heeft bewandeld voor er een conversie is gedaan.
- Het wordt moeilijker om remarketing in te zetten. Na 24 uur zijn je gegevens namelijk weg en kan je dus niet nogmaals je product tonen aan een klant via een advertentie op een andere website.
- Het is niet mogelijk om een frequentielimiet in te zetten op advertenties om te bepalen hoe vaak iemand je advertenties ziet.
- Het is niet mogelijk om advertenties te personaliseren
- Het is niet langer mogelijk om lookalike audiences te maken van je websitebezoekers
- A/B testen worden een grote uitdaging voor zowel advertenties als websites. 24 uur na het eerste bezoek wordt de bezoeker als een nieuwe klant gezien. Hierdoor kan één bezoeker zowel versie A als versie B te zien krijgen, dit zorgt voor onbetrouwbare data.
2023 lijkt natuurlijk nog ver weg, maar zowel Safari als Firefox blokkeren de third party cookies al. Dit betekent dat de conversiedata die je momenteel binnenkrijgt al vertroebeld kan zijn. Hoe helder je data momenteel nog is hangt natuurlijk af van de hoeveelheid gebruikers die Safari of Firefox gebruiken.
Data verzamelen zonder third party cookies
In alle gevallen is het belangrijk om zo veel mogelijk first party cookies te verzamelen, dit is data die je rechtstreeks van de bezoeker verzamelt. Hierdoor ben je als organisatie minder kwetsbaar. First party cookies die je kan verzamelen zijn gebruikersdata, CRM-data en toestemming om data te gebruiken voor specifieke doeleinden.
Strategie aanpassen
Om als bedrijf voorbereid te zijn op een wereld zonder cookies is het belangrijk om de KPI’s van je marketing strategie aan te passen. Zorg dat je de KPI’s op de juiste manier kan gaan meten. Campagnes die gericht zijn op branding kan je beter inrichten op uniek bereik in plaats van te richten op conversiewaarde.
Breng je doelgroep opnieuw in kaart, bekijk je persona’s en stel ze eventueel opnieuw in of pas ze aan. Het is belangrijker dan ooit om te weten wie je klanten zijn. Zijn ze actief op social media? Welke kenmerken delen deze klanten? Wat vinden de klanten interessant? Wat drijft deze klanten? Hoe gedragen zij zich online? Wanneer je als bedrijf een goed beeld hebt van de klanten is het ook mogelijk om bijvoorbeeld Interest Targeting toe te voegen aan je campagnes. Een CDP platform kan je hierbij enorm helpen, deze zorgt er namelijk voor dat je de juiste gebruikersdata ontvangt.
Technische oplossingen
Tracking prevention is een technische oplossing die extra data verzamelt vanuit de browser.
Dit zorgt voor een grotere hoeveelheid data. Tracking prevention zorgt ervoor dat de levensduur van de cookies kan worden verlengd tot 180 dagen, hierdoor is de kwaliteit van je gegevens een stuk hoger.
De voordelen van tracking prevention zijn de snelle implementatie, de lage kosten en er is geen herstructurering nodig. Wel is tracking prevention gevoelig door de ontwikkelingen in de markt, onderhoud van tracking op meerdere plekken en retargeting is met tracking prevention niet mogelijk.
Server side tagging is een andere technische oplossing. Hierbij wordt geen stukje code ingeladen in de browser, maar op een aparte server. Dit is het domein van de websitehouder, hierdoor valt dit onder first party cookies en wordt dit niet geblokkeerd door browsers. Vanaf de server wordt de informatie verstuurd naar de derde partij zoals Googel Analytics.
Je hebt beide omgeving in eigen beheer, hierdoor heb je meer invloed op wat er gebeurt dan wanneer je een stukje code laadt dat gemaakt is door een externe partij. Je kan nu ook zelf aanpassen wat er wordt terug gestuurd naar de browser. Je kan bijvoorbeeld de third party cookies aanpassen, waardoor dit first party cookies worden.
Kies de juiste mix van oplossingen
Op dit moment is het nog mogelijk om third party cookies te verzamelen. Het is verstandig om nu nieuwe strategieën te testen en te kijken welke KPI’s, strategische én technische keuzes tot het gewenste resultaat leiden. Wees voorbereid op de aanpassingen in Google Chrome 2023!
Heb jij hier nog vragen over of wil je dat we je hier bij helpen?