E-commerce marketing
Je hebt weinig aan een webshop die niet wordt bezocht of waar zelden iets wordt besteld. Wil jij met jouw e-commerce business groeien, dan is marketing essentieel. Door het inzetten van de juiste marketingstrategie en kanalen, behaal je de beste resultaten. Hoe marketing bijdraagt aan een succesvolle Magento webshop, Shopware webshop of B2B portal en bij welke manieren en methodes Creative CT kan helpen, leggen we op deze pagina uit.
Het maken van een marketingplan
Veel bedrijven kiezen niet weloverwogen voor een marketingkanaal en starten te snel met de uitvoering van de marketingactiviteiten. Het is belangrijk om de tijd te nemen voor deze keuzes om zo een gericht marketingplan te kunnen maken. Alleen dan weet je hoe de markt eruitziet, wat de kansen en bedreigingen zijn en wat je kan verwachten als het gaat om resultaat. Want de mogelijkheden zijn eindeloos. En juist hierom is het belangrijk om keuzes te maken, zodat doelen behaald kunnen worden.
In het marketingplan staat niet alleen hoe de markt eruitziet en welke activiteiten en kanalen je gaat gebruiken, maar het beschrijft ook je marketingdoelstellingen en budgetten.
Het bepalen van je doelgroep
Wie is je doelgroep, wat kenmerkt deze doelgroep en wat is de behoefte van de doelgroep? Voordat je begint met het schrijven van een marketingplan is het belangrijk dat je de antwoorden op deze vragen hebt. Want alleen dan kun je het ‘probleem’ van de doelgroep bepalen en een gerichte ‘oplossing’ bieden. Dit kan een oplossing zijn in de vorm van een product of door middel van bepaalde content om de doelgroep mee te triggeren en het product te laten kopen.
Herken je deze problemen?
- Geen duidelijke doelgroep
- Geen duidelijke doelgroep gedefinieerd
- Geen inzicht in gedrag en behoeftes van de doelgroep
- Geen inzicht in de online activiteiten van de doelgroep (welke content bekijken ze?)
- Geen duidelijke strategie of onderbouwing van marketingactiviteiten
- Geen onderbouwing in de gekozen kanalen
- Geen concurrentieanalyse
Als het antwoord ja is, dan is het verstandig om de doelgroep goed in kaart te brengen. Maak vervolgens meerdere user persona’s die een goed beeld geven van een fictief persoon die de doelgroep zou kunnen zijn. (verschillende variaties)
Bepaal voor de doelgroep de Customer Lifetime Value (CLV). Dit ga je later nodig hebben om jouw rendement te berekenen en te monitoren.
Markt- en concurrentieanalyse
Hoe ziet de markt eruit? Het is essentieel om de grootste concurrenten te analyseren op verschillende gebieden. Kijk bijvoorbeeld naar hun content, hun e-commerce propositie en aanbod, hun lead generatie strategie, hun lokale activiteiten, hun PPC campagnes, hun SEO profiel en campagnes en hun social media profielen en activiteiten. Dit geeft je een goed beeld van de haalbaarheid van jouw plannen. Je zult tenslotte moeten ‘dealen’ met deze partijen en voordelen moeten bieden ten opzichte van hun aanbod.
Het is altijd raadzaam om te starten met de kanalen waar de concurrentie kansen laat liggen. Stel dat géén van de concurrenten goede content publiceert, dan is het slim om hier de focus op te leggen. Of misschien dat niemand video’s inzet, dan is dit een grote kans. De beschikbare kanalen tegenwoordig zijn er veel en je kan ze nooit allemaal tegelijk inzetten, vooral niet aan het begin van je marketingactiviteiten. Maak daarom een weloverwogen keuze en hou het bij maximaal 2 tot 3 kanalen.
De volgende marketingkanalen zijn goed om mee te nemen in een kanaalstrategie;
- Contentmarketing
- Videomarketing
- SEO campagnes
- PPC campagnes
- Google / Bing / Amazon
- Product Listing Ads (Shopping campagnes)
- Google / Bing / Amazon
- Social Media
- E-mailmarketing
Customer Journey & Contentstrategie (See Think Do Care)
Bij het bieden van een ‘oplossing’ – waardoor je doelgroep ook daadwerkelijk gaat kopen in jouw webshop – moet je rekening houden met alle koopfases waarin de doelgroep zich bevindt. Hiervoor nemen we het See Think Do Care model als uitgangspunt. Per fase kun je bepalen wat de doelgroep interessant zou vinden en zo kan je verschillende ‘touchpoints’ creëren binnen en buiten de koopfase. Natuurlijk om de klant uiteindelijk in de koopfase te krijgen: klaar om te kopen.
Laat ons jou helpen met het succesvol maken van jouw webshop
Met jouw e-commerce business kun je verschillende doelen hebben, zoals:
- Meer naamsbekendheid en traffic
- Meer omzet en bestellingen
- Betere automatisering van processen
- Beter voorzien van informatie
Wij hebben voor deze doelen verschillende oplossingen. In alle gevallen starten we met een e-commerce strategie. Hierin doen we het volgende:
- De intake
- Toegang tot de data
- Vragen over het bedrijf, de doelstellingen en de markt
- Vragen over content
- Vragen over SEO
- Vragen over linkbuilding
- Vragen over betaalde zoekadvertenties
- Vragen over social media
- Vragen over e-mailmarketing
- Data-analyse
- Google Analytics
- E-commerce tracking
- Google Search console
- Google Tag Manager
- Inrichting KPI-dashboard SEO
- Inrichting KPI-dashboard Advertising
- Analyse KPI-data (kwaliteit)
- Rapporteren bevindingen en advies
- Concurrentieanalyse
- Overall concurrentieanalyse
- Zoekwoordanalyse
- Linkanalyse
- Rapporteren bevindingen en advies
- E-commerce strategie
- Rapporteren bevindingen en advies
- Concept roadmap en advies marketingactiviteiten
Alles in kaart en inzichtelijk? Kies dan de marketingkanalen die jouw e-commerce business laten groeien. Wij kunnen de uitvoering van deze campagnes ook voor jullie verzorgen.