Digital Easter Eggs inzetten?
Het is bijna Pasen en in aanloop naar deze fijne feestdagen, waarop we weer een excuus hebben om lekker veel te eten, denken we natuurlijk ook aan paaseieren! Chocolade eieren, versierde eieren, geverfde eieren en… digitale eieren!
Easter Eggs
Easter Eggs worden soms het hele jaar door ingezet, maar we vonden nu wel het uitgesproken moment om dit fenomeen eens onder de loep te nemen. Wat is nu een Easter Egg? Dit is een grap of verborgen boodschap die in film, op een website, in een computerspel of bijvoorbeeld in software geplaatst wordt. Het zijn verborgen snufjes waarnaar gezocht moet worden en WE LOVE IT!
Naast dat het gewoon vermakelijk is om naar ze te zoeken en we het leuk vinden als we weer een nieuwe kunnen delen, is het ook een goede contentmarketing tactiek.
Waarom Easter Eggs als contentmarketing inzetten?
Waarom zou jij als merk een Easter Egg inzetten, kun je je afvragen. We hebben 2 hele goede redenen voor je:
- Visuele content
Jouw doelgroep reageert goed op visuele content en wil continue verrast worden. Easter Eggs op jouw webshop, zorgt ervoor dat je net even een extra visueel ‘fun’ element hebt. Het geeft jouw bezoeker net even dat extraatje of een lach op het gezicht, als ze de Easter Egg gevonden hebben. En dát is sterk voor jouw merk!
- Meer engagement
Naast dat het kan bijdragen aan je imago (denk aan Google) kun je door een goed doordachte Easter Egg te plaatsen, meer traffic naar de webshop halen en bezoekers aanzetten tot het actief meedoen aan een ware #EasterEggHunt! Dit leidt tot een hoger engagement, omdat ze langer op de website zitten en meer content bekijken.
Easter Egg do’s & don’ts
- Plaats geen Easter Egg in het winkelmandje of rondom het betaalproces
- Weet wie je doelgroep is en pas jouw Easter Egg hierop aan
- Zorg dat jouw Easter Egg geoptimaliseerd is voor mobiele weergave
- De Easter Egg moet verstopt zijn, maar niet te verstopt, snap je? Je kunt natuurlijk een hint droppen op social media of het vertellen aan een handvol mensen die dit misschien zelf gaan delen bijvoorbeeld.
- De Easter Egg hoort niet voor altijd te leven. Bedenk een goede startdatum en geef het een einddatum.
Een Easter Egg kan verschillende dingen zijn, ga lekker brainstormen met het team en betrek de developer van de webshop in de ideeën. Ga na wat de mogelijkheden zijn, zijn er beperkingen en hoeveel tijd kost het om jullie idee tot leven te wekken. Het kan een simpele tekst of afbeelding zijn die bij een scroll actie in beeld komt of juist een geheime verborgen code of een bonus feature. Nogmaals, denk aan Google die je pacman of Atari Breakout laat spelen of je mobiel gebruiken als werkende waterpas wanneer je ‘Bubble level’ zoekt in de search bar.
En ken je die van coolblue.nl? 😉
Die laat ik aan jou om te vinden.
Tradities
Bij Creative CT zijn we gek op Easter Eggs. De komende dagen staan bij ons in het teken van een (corona proof) #EasterEggHunt met hints, die iedereen zowel fysiek als mentaal uitdaagt. Allemaal met 1 doel: de locatie van het Gouden Ei vinden! Afsluitend met een lekkere paasbrunch om de HP weer op te laden.
Bijgewerkt: de EasterEgg van deze pagina is verdwenen. Maar kom gerust volgend jaar terug, dan hebben we vast weer een nieuwe!