Wat is content marketing?
Contentmarketing is het optimaliseren van content om je doelgroep aan de website te binden. Contentmarketing bestaat uit meerdere facetten, waarbij tekst, beeld en on-page SEO de belangrijkste onderdelen zijn. Voor een succesvolle strategie is een samenwerking tussen deze delen noodzakelijk.
Hoe werkt contentmarketing?
Met contentmarketing leg je een link tussen de bedrijfsdoelstellingen en de wensen van je doelgroep. Het is belangrijk om een duidelijke contentmarketingstrategie te hebben. Dit zorgt voor een rode draad bij alle contentplannen. Die rode draad zoeken we samen met je op. We maken buyer persona’s en verdiepen ons in de denkwijze en het gedrag van jouw klanten. Zo komen we te weten wat de customer journey is.
Contentmarketing en on-page SEO
Contentmarketing kan niet los worden gezien van on-page SEO. Goede content zorgt voor een duidelijk beeld van een website en dit proces wordt versterkt door aandacht te besteden aan on-page SEO. On-page SEO begint bij het vaststellen van de zoekintentie. Zodra je weet wat jouw doelgroep bedoelt als ze op een onderwerp zoeken, kun je passende content gaan creëren.
Het gebruik van de juiste zoekwoorden
- Primair zoekwoord per pagina
Het primaire zoekwoord is het belangrijkste zoekwoord bij een onderwerp. Iedere pagina heeft één primair zoekwoord.
. - Zoekwoordsuggesties
Dit zijn zoekwoorden die het primaire zoekwoord aanvullen.
- Hoog volume, lage concurrentie
De zoekwoorden met de meeste potentie hebben een hoog volume (er wordt dus vaak op gezocht) en lage concurrentie (niet veel andere websites gebruiken de zoekterm).
Zoekwoorden op de juiste plek
Zoekwoorden moeten op de juiste plek in de content verwerkt worden. Zo maximaliseer je de kans dat jouw content gevonden wordt door de doelgroep. Plekken waar zoekwoorden moeten staan, zijn de URL, browsertitel, metadescription, headers en als alt tekst in afbeeldingen. Het primaire zoekwoord is het belangrijkst om goed te verwerken, maar vergeet de gerelateerde zoekwoorden niet in de content te gebruiken.
On-page SEO is een logische vervolgstap na het optimaliseren van technische SEO elementen. Technische SEO en on-page SEO zijn twee onderdelen, maar kunnen eigenlijk niet los van elkaar gezien worden. Een website met volledig geoptimaliseerde technische SEO presteert niet goed zonder goede on-page SEO.
Contentmarketing monitoren
Door je content te monitoren, weet je of jouw aanpassingen de website verbeterd hebben. Koppel dus doelen aan je content, zoals meer bezoekers op je website, meer ingevulde contactformulieren of meer gedownloade whitepapers. Door data driven te werken, kun je eenvoudig bijsturen waar nodig.
Contentmarketingstrategie nodig?
Contentmarketing is het ideale middel om bedrijfsdoelstellingen aan het bereiken van de doelgroep te koppelen. Een goede contentmarketingstrategie bestaat uit het in kaart brengen van de doelgroep, het maken van een actieplan en het analyseren van resultaten.
Wil jij jouw website optimaliseren met contentmarketing? De marketeers van Creative CT gaan graag voor je aan de slag. Neem vrijblijvend contact op en ontdek waar jouw winst zit!