E-commerce

2 webshops, één back-end

Twee verschillende webshops met een andere front-end, maar dezelfde back-end: een fantastische oplossing als je verschillende doelgroepen moet leiden naar dezelfde soort producten.

De uitdaging

Sportvoedingwebshop en De Beste Verliezer zijn twee concepten van voedingsdeskundigen Henk-Jan Koershuis. en Gert Korblet. Op Sportvoedingwebshop.com kun je bijna alles kopen wat met sport en voeding te maken heeft: van sportdranken en energiegels tot eiwitten en magnesium. Daarnaast kun je er ook bidons, kleding en accessoires kopen. Op Debesteverliezer.com is Henk-Jan inspirator op het gebied van voeding en beweging.

De twee platforms zien er anders uit, maar hebben veel overlap. De producten in de webshop overlappen elkaar namelijk. Daarom was het erg handig als beide websites aan elkaar gelinkt zouden zijn door middel van een eigen voorkant en een gedeelde achterkant. Zo komen bezoekers uit de verschillende doelgroepen op een eigen webshop binnen, maar kopen ze uiteindelijk via hetzelfde systeem.

Onderdelen:

De oplossing

Om aan de wens te voldoen, hebben we voor Sportvoedingwebshop en De Beste Verliezer een Shopware 5-omgeving opgezet. Beide sites draaien op dezelfde Shopware 5-omgeving, met elk hun eigen voorkant en een gedeelde achterkant.

Sportvoedingwebshop heeft een in-house designer. We zijn samen met haar begonnen de aangeleverde designs voor beide websites te implementeren. Hiervoor hebben we één template gemaakt die de basis neerzet voor beide webshops. Bovenop deze basis zit een template die de huisstijl van de webshops bevat.

Toen het design stond, zijn we gestart met maatwerkoplossingen door middel van Shopware 5-plugins. Zo realiseerden we voor de shops:

  • De bezorgmethode van PostNL met timeframe-keuze, labels printen, Track ‘n’ Trace en Fietskoerier;
  • Automatisch aanvullen van je adres bij registratie;
  • Uitbreiding op productafbeeldingen om hierover ‘Product Features’ te schrijven.

Tijdens het gehele project gebruikten we Scrum als projectmethodiek. Door middel van sprints hebben we steeds weer gecontroleerd of de opleveringen in lijn waren met de gewenste oplossing.

Creative CT heeft ons geholpen om voor onze merken, Sportvoeding Webshop & De Beste Verliezer, een nieuwe Shopware omgeving te realiseren. We zijn dan ook erg tevreden over de fijne samenwerking en het eindresultaat. Ondertussen zijn we volop bezig om de huidige website, samen met de kennis van Creative, naar een hoger plan te tillen.
Bas Diepenmaat

Het resultaat

Het resultaat is een geavanceerde Shopware omgeving met 2 volledige websites die een back-end delen. Hierdoor komen bestellingen uit beide webshops op dezelfde plek binnen. Op deze manier is de administratie efficiënt en eenvoudig bij te houden en is de voorraadbeheersing optimaal. Door 2 websites te gebruiken, kunnen beide doelgroepen los van elkaar getarget worden op het gebied van online zichtbaarheid.