De haarscherpe site & shop van AMI Kappers
De uitdaging
Het verhaal van AMI Kappers begint in 1970, in Borculo. Want daar wordt Haarmode Dinie geopend: de kapperszaak waar klanten eerlijk advies krijgen, goed geknipt worden en tevreden de deur uit lopen. Haarmode Dinie groeide in de jaren erna onder de naam AMI Kappers uit tot een ambitieuze organisatie met ongeveer 110 franchise kapsalons.
De website van AMI Kappers wordt bezocht door meerdere doelgroepen. Denk aan klanten die online een afspraak willen maken, klanten die eenvoudig en snel hun haarproducten willen kopen en klanten die op zoek zijn naar inspiratie voor nieuwe kapsels. Ook potentiële franchisenemers bezoeken de website en willen zich aangetrokken voelen tot het franchiseconcept en de organisatie.
Dat alles bij elkaar vroeg om een veelzijdige, strakke en visueel aantrekkelijke website met een veilige webshop.
Onderdelen:
- Nieuwe maatwerk website;
- Ontwikkeling maatwerk Magento 1 webshop;
- Speciale concepten & features: ‘Vind een Salon’ en ‘Inspiratie zoeker’;
- Koppeling content synchronisatie vanuit Craft CMS naar Magento 1;
- Koppeling productdata vanuit AFAS;
- Logistieke koppeling voorraad + orders van Magento 1 naar WICS logistieke software.
De oplossing
We hebben een Magento 1-webshop opgezet en daarbij een koppeling met het Craft-CMS-systeem gemaakt. Deze koppeling was noodzakelijk, omdat AMI Kappers de wens had om content te beheren vanuit Craft. Dat betekent dat vanuit Craft gewerkt kan worden aan de verschillende webpagina’s, blogs, salons en vacatures. Ook wordt via Craft data ingeladen om een inspiratiezoeker te vullen: een tool waarmee bezoekers inspiratie voor een kapsel kunnen vinden op basis van aangegeven voorkeuren.
Met behoud van de bestaande modules, hebben we nog andere functionaliteiten geïmplementeerd. Denk aan een salonvinder en de mogelijkheid om online afspraken te maken.
De grootste uitdaging was de koppeling met Craft. De data die werd binnengehaald zat vol met HTML en afbeeldingen, wat de koppeling lastig maakte. De oplossing hiervoor lag in de manier van het verwerken van de data.
Alles wat we op dataniveau standaard konden houden, hebben we standaard gehouden. Hierdoor laat je het Magento framework in zijn waarde, wat zorgde voor een betere toekomstbestendigheid van het framework. Zo sloegen we de pagina’s op als CMS-pagina binnen Magento, sloegen we de blogdata op binnen een daarvoor bestemde module en hebben we voor de overige data eigen datastructuren opgezet binnen het Magento-systeem.
Het resultaat
Het resultaat is een uitgebreide website en webshop waarin voor consumenten en franchisenemers alles te vinden is wat ze nodig hebben. Voor AMI kappers is de website goed te onderhouden.