E-commerce

B2B portal

Ga voor de optimale beleving voor de klant met een persoonlijk klantportaal

De B2B portal is een persoonlijke online omgeving voor elke klant, waarin ze onder meer bestellingen en offertes kunnen plaatsen en hun ordergeschiedenis kunnen inzien.

Wat is een klantportaal?

Een klantportaal of B2B portal is een beveiligde online omgeving waarin klanten bestellingen kunnen plaatsen en met je bedrijf kunnen communiceren. Iedere klant kan gepersonaliseerde informatie zien. Met een B2B portal verbeter je de communicatie met de klant en verhoog je de dienstverlening. Een klantportaal is geschikt voor B2B-platforms van bijvoorbeeld fabrikanten, groothandels, importeurs, exporteurs en distributeurs. Dit soort bedrijven hebben zakelijke klanten die behoefte hebben aan een gepersonaliseerde omgeving. Hierin kunnen klanten bijvoorbeeld zien welke afspraken er zijn gemaakt en wat hun bestelgeschiedenis is.

Waarom een klantportaal?

Met een klantportaal laat je klantprocessen efficiënter verlopen. Je neemt retailers werkzaamheden uit handen en ondersteunt hun processen. In een wereld waar consumenten 24/7 online kunnen shoppen bij retailers, willen retailers op hun beurt snel en eenvoudig producten kunnen bestellen. Met een B2B portal voor jouw groothandel kunnen retailers elke dag, het hele jaar door, producten bij jou afnemen. Het vereenvoudigt de administratieve en logistieke processen en verbetert de relatie met je klant.

Klantportaal mogelijkheden

Door de mogelijkheden van een klantportaal volledig te benutten, stijgt je omzet ongetwijfeld. Een B2B portal zorgt voor veel gebruiksgemak bij jou en je klanten. De meeste klantportals beschikken over de volgende opties:

  • Personalisatie

Een feature die onmisbaar in bij een verkoopportal is de personalisatie. Hiermee bedoelen we dat de look and feel van de portal aansluit bij de kleuren, stijl en vormen die de klant in de eigen uitingen gebruikt. De klantbinding zal met deze feature sterker worden.

  • Rollen en rechten

Binnen een organisatie zijn verschillende mensen verantwoordelijk voor een onderdeel in het proces. Het is van belang dat een B2B portal meerdere rollen en rechten kan toekennen aan verschillende gebruikers. Dat voorkomt onnodige informatie voor de verschillende medewerkers.

  • Herhaalbestellingen

Veel zakelijke klanten kopen periodiek dezelfde goederen in. Met herhaalbestellingen zijn ze minder tijd kwijt aan het bestellen. Het is ook mogelijk om dit proces te automatiseren: het systeem plaatst dan periodiek dezelfde order.

  • Integratie met systemen klant

Veel bedrijven willen af van hun oude werkwijze: in het ERP-systeem handmatig de juiste artikelnummers opzoeken, producten selecteren en een order naar een leverancier sturen is omslachtig en tijdrovend. Een OCI koppeling maakt dit proces veel efficiënter voor jou én de klant. Met een OCI PunchOut koppeling is jouw klant gekoppeld aan het B2B portal. De informatie uit jouw webshop is altijd up to date en bestellen is eenvoudiger.

  • Klantspecifieke catalogus

Met klantspecifieke informatie sluit je naadloos aan op de behoeftes van de klant. Door klantspecifieke producten en prijzen te tonen, vereenvoudig je het bestelproces van de klant. Je kunt uiteraard ook per klantgroep specificeren. Een klantspecifieke catalogus is alleen de zien door ingelogde gebruikers, zodat je zeker weet dat de juiste klanten de juiste producten en prijzen zien.

B2B webshop - personalisatie

 

B2B portal laten bouwen?

E-commerce is in deze tijd logisch. Bedrijven die niks doen met e-commerce worden minder serieus genomen. De cijfers liegen er niet om. Meerdere grote ondernemingen halen het grootste deel van de omzet uit e-commerce. Niet gek, want e-commerce betekent gemak, efficiëntie en een hoge klanttevredenheid. Een overstap naar e-commerce betekent gemiddeld een omzetstijging van twintig tot dertig procent op de langere termijn.

Ga voor:

  • Efficiëntie en tijdsbesparing door het automatiseren van processen;
  • Je verhoogt je conversie en omzet door cross-sell of up-sell;
  • 24/7 online;
  • Wereldwijd toegankelijk voor klanten.