Magento Commerce webshop

Creëer de ultieme e-commerce ervaring voor jouw (B2B) klanten

Een Magento B2B webshop met een snelle laadtijd, die getoonde producten afstemt op het gedrag van de bezoeker en een e-mail stuurt als een product nog in het winkelmandje staat: Adobe Commerce doet het. Ben jij op zoek naar een e-commerce-oplossing die intuïtieve en geavanceerde mogelijkheden biedt voor jouw webshop, dan is Adobe Commerce een perfect platform voor jouw onderneming.

Magento Commerce B2B

Waarom een Adobe Commerce webshop?

Creative CT is officieel Magento Partner en we ontwikkelen Magento Commerce webshops met eindeloos veel mogelijkheden voor het bouwen en schalen van jouw e-commerce omgeving. We gaan deze betaalde variant van Magento 2 bekijken aan de hand van verschillende vlakken, zoals de B2B features, de marketing en personalisatie mogelijkheden, de rapportagefunctionaliteiten en de functionele aspecten. Magento Commerce voorziet je van een robuust platform voor jouw B2B portal.

Out-of-the-box B2B functionaliteit om verkoop en loyaliteit te stimuleren

Magento Commerce is ontworpen om B2B en B2C e-commerce volledig te ondersteunen, waardoor bedrijven de macht krijgen om alle soorten klanten en ondernemingen efficiënt te bedienen in nieuwe bedrijfsmodellen, zoals direct-to-consumer, vanuit een enkel platform. Het omvat de e-commerce functionaliteit die je zou verwachten, plus een uitgebreide set van B2B functionaliteit om bedrijven te verzekeren dat ze aan hun unieke eisen kunnen voldoen met minimale development. Met functies zoals volledig accountbeheer (rollen en rechten), flexibele betaalopties, specifieke klantprijzen, quick order en offertebeheer. Magento heeft alles om snel de markt te betreden met een krachtige B2B of hybride B2B / B2C ervaring.

In de (gratis) Open Source variant van Magento zijn de B2B functionaliteiten niet beschikbaar.

Accountbeheer (rollen en rechten)

Magento biedt een volledige reeks tools voor B2B bedrijven en hun kopers om gemakkelijk bedrijfsaccounts te beheren.

Om te beginnen kunnen B2B verkopers Magento verbinden met klantgegevens in bestaande bedrijven systemen die API’s gebruiken of handmatig accountinformatie invoeren.

Elke account krijgt een verkoopmedewerker, productcatalogus en prijslijst, kredietvoorwaarden en een ‘super user’ die het account voor de koper beheert. B2B bedrijven kunnen dat nieuwe registraties via hun site accepteren (of afkeuren), waardoor het gemakkelijker is om nieuwe prospects aan boord te krijgen.

B2B kopers krijgen de beschikking over gebruiksvriendelijke hulpprogramma’s voor accountbeheer. Super users kunnen kopers toevoegen aan en verwijderen uit hun bedrijfsaccount en slepen en neerzetten in een hiërarchie die past bij hun bedrijfsstructuur. Supervisors in deze hiërarchie kunnen de activiteiten van hun team bekijken. (zie Figuur 1.1)

Koper weergave van accountbeheer

Figuur 1.1 Koper weergave van accountbeheer

Koper weergave van rollen & rechten

Figuur 1.2 Koper weergave van rollen & rechten

Kopers waarderen deze zelfbediening omdat ze hun accounts op hun gemak kunnen beheren, zonder dat ze aan de telefoon hoeven te wachten op een medewerker van een callcenter. Ze hebben de volledige controle over hun ervaring.

Super users kunnen bepalen wat een gebruiker kan. Bijvoorbeeld bekijken of plaatsen van offerte-aanvragen en bestellingen, betalen middels kredietlimiet, bekijken van het bedrijfsprofiel en het bekijken/wijzigen van de accountrechten.

Flexibele betalingsopties

Naast het bieden van efficiënte selfservice-mogelijkheden om kopers te ondersteunen is het ook van cruciaal belang om alle manieren waarop kopers willen betalen te integreren n het platform.

De meest gebruikelijke manier is dat B2B klanten onder kredietvoorwaarden betalen. Deze optie maakt aankopen gemakkelijker, stimuleert verhoogde uitgaven en bouwt loyaliteit. Magento biedt native ondersteuning voor betalingen op rekening zodat B2B bedrijven kunnen krediet verlenen aan hun kopers.

Magento Admin kredietlimiet overzicht van account

Figuur 1.3 Magento Admin kredietlimiet overzicht van account

Voor elke klant is het mogelijk om de volgende zaken in te stellen; kredietlimiet, mogelijkheid om limiet wel/niet te overschrijden, volgen van transacties, balans en beschikbare krediet.

De betaling op rekening van Magento kan naadloos worden geïntegreerd met bestaande krediet managementsystemen om alle aankopen en betalingen van klantkredieten weer te geven. B2B bedrijven kunnen het tegoed ook handmatig terugbetalen via de Magento Admin paneel door het bedrag en het bestelnummer in te voeren waarop het moet worden toegepast.

Kopers hebben volledig inzicht in hun kredietstatus. Bij de check-out kunnen ze altijd hun beschikbare tegoed zien voordat ze een bestelling plaatsen en kunnen ze hun openstaande saldo, beschikbare krediet en transacties controleren ten opzichte van hun kredietlimiet met zelfbedieningstools in hun bedrijfsaccount. (zie Figuur 1.4)

Koper weergave met de optie betaling op rekening en beschikbaar krediet

Figuur 1.4 Koper weergave met de optie betaling op rekening en beschikbaar krediet

Naast het ondersteunen van betaling op rekening, maakt Magento ook creditcard betalingen mogelijk, die nu door tot wel 88% van B2B kopers wordt gebruikt. Magento integreert out-of-the-box met meerdere payment providers waaronder Authorize.net, Braintree, CyberSource, eWay, PayPal en WorldPay. Extra provides zijn beschikbaar via de Magento Marketplace. Met deze integraties wordt creditcardinformatie rechtstreeks van de browser van de klant doorgegeven aan de betaalprovider om PCI-compliance te vergemakkelijken.

Magento kan ook worden geïntegreerd met geautomatiseerde fraudebescherming tools, zoals Signifyd, om elke transactie in real-time evalueren en eventuele gemaakte kosten terug te vorderen op goedgekeurde transacties.

Deze bescherming geeft verkopers meer gemoedsrust, vooral als ze zich voor het eerst richten op direct-to-consumer.

Magento ondersteunt alternatieve betalingsopties zoals Amazon Pay, Klarna en PayPal Express Checkout, welke nog snellere betaalervaringen bieden. Directe overschrijvingen en andere opties zijn ook beschikbaar om naadloze betaalprocessen te bieden, ongeacht de use case.

 

Klantspecifiek assortiment en prijslijsten

Om ervoor te zorgen dat elke koper een gepersonaliseerde ervaring krijgt, maakt Magento het voor B2B bedrijven mogelijk om catalogi en prijslijsten op maat te maken en deze toe te wijzen aan individuele bedrijven of klantgroepen.

Hierdoor kunnen ze speciale contracten nakomen wanneer hun kopers online winkelen en zorgen voor een naadloze online / offline aankoopervaring.

Om een catalogus op te zetten, kunnen B2B bedrijven selecteren welke productcategorieën ze van een master categorie willen opnemen en specifieke producten toevoegen of verwijderen binnen elke categorie door vinkjes aan en uit te zetten.

Bedrijven kunnen filteren en zoeken om specifieke producten te vinden en deze uit te sluiten of ze kunnen een bestaande catalogus dupliceren om snel te beginnen. (zie figuur 1.5)

Handelaars die catalogusgegevens beheersen in een ERP-systeem kan robuuste Magento API’s gebruiken om de gegevens te importeren en prijs- en categoriegegevens bij te werken, zodat klanten altijd verzekerd zijn van de juiste prijs en systemen gesynchroniseerd blijven.

Magento Admin inrichting van gedeelde productcatalogus

Figuur 1.5 Magento Admin inrichting van gedeelde productcatalogus

Nadat B2B bedrijven de categorieën en producten voor een catalogus hebben geselecteerd is de volgende stap het definiëren van aangepaste prijzen. Magento ondersteunt vaste prijzen, waarbij een eindproductprijs wordt opgegeven, of dynamische prijzen, waarbij een procentuele korting wordt toegepast op de basisprijs van een product. Bedrijven kunnen ook gedifferentieerde prijzen implementeren om kwantumkortingen op producten aan te bieden.

Prijzen kunnen afzonderlijk of voor meerdere producten tegelijk worden ingesteld voor meer efficiëntie. (zie figuur 1.6)

Merchant Admin gedeelde prijsconfiguratie voor catalogi

Figuur 1.6 Merchant Admin gedeelde prijsconfiguratie voor catalogi

Zodra een aangepaste catalogus is gemaakt, kan een B2B bedrijf deze aan een bedrijf of meerdere bedrijven (bijvoorbeeld als ze een gelaagde klantstrategie hebben) toewijzen om ervoor te zorgen dat elke koper de juiste online ervaring heeft.

Ze kunnen ook een standaard “openbare” catalogus maken die kan worden weergegeven aan bezoekers van de site zonder een toegewezen catalogus. Dit is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat producten worden gevonden door zoekmachines en dat potentiële klanten toegang hebben tot voldoende productinformatie om een account te willen openen. Veel bedrijven tonen “prijzen vanaf …” om prospects aan te trekken. (zie figuur 1.7)

Magento Admin interface voor het toewijzen van gedeelde catalogi aan bedrijven

Figuur 1.7 Magento Admin interface voor het toewijzen van gedeelde catalogi aan bedrijven

Magento zorgt er ook voor dat wijzigingen in aangepaste catalogi efficiënt worden verwerkt de achtergrond, zodat werknemers van het B2B-bedrijf productief kunnen blijven bij het maken van catalogus updates. Een medewerker kan een reeks cataloguswijzigingen doorgeven en vervolgens blijven werken aan andere taken in de Admin terwijl de catalogus wordt bijgewerkt zonder productiviteit te vertragen. Wanneer het proces is voltooid, ontvangen ze een waarschuwing in het Berichtenpaneel van de Admin

Snel & Efficiënt kopen

B2B kopers verplaatsen hun zakelijk aankopen naar online voor het extra gemak dat het biedt.

Volgens de B2B kant van de Forrester / Internet Retailer Online enquête, motiveert de mogelijkheid om 24×7 sneller te kopen deze verschuiving.

Dit betekent dat B2B bedrijven deze belofte waar moeten maken door het aanbieden van snelle, efficiënte manieren voor hun klanten om online te kopen. Te complexe of verwarrende processen of processen die niet zijn ontworpen voor mobiele apparaten die veel veldwerkers of millenials gebruiken om te kopen, zal deze koper laten zoeken naar een andere aanbieder.

Forrester onderzoek B2B kopers

Forrester onderzoek B2B kopers

Magento heeft zich erop gericht het aankoopproces zo snel en gemakkelijk te maken als mogelijk en biedt verschillende gestroomlijnde opties die op verschillende apparaten zijn geoptimaliseerd.

De eerste is een snelle bestelfunctie waarmee kopers direct producten kunnen invoeren die ze hebben wenst te kopen zonder door de site te hoeven bladeren.

Kopers voeren eenvoudig productnamen of SKU-nummers in via een snel bestelformulier of uploaden een CSV-bestand met de SKU’s die ze willen kopen. Magento valideert dat de SKU’s in de door de koper toegewezen catalogus, zorgt ervoor dat ze beschikbaar zijn in de inventaris en geeft het product weer informatie (inclusief een miniatuurafbeelding en prijs) zodat de koper de kan bevestigen juiste SKU’s zijn ingevoerd.

Het enige dat de koper hoeft te doen is hoeveelheden invoeren en op “toevoegen aan winkelwagentje” klikken om af te rekenen of een offerte aan te vragen. (Figuur 1.8)

Weergave voor B2B kopers in quick order scherm

Figuur 1.8 Weergave voor B2B kopers in quick order scherm

Magento maakt een re-order ook snel door gebruik te maken van gedetailleerde informatie van vorige orders. Bijbestellingen bevatten regelitems en hoeveelheden, verzend- en factuuradressen, verzendmethoden en betaalmethoden van eerdere bestellingen, waardoor kopers veel tijd en moeite wordt bespaard. Maar wees gerust, alle informatie kan bewerkt worden om kopers het gebruiksgemak te bieden dat ze gewend.

Weergave voor B2B kopers in re-order scherm

Figuur 1.9 Weergave voor B2B kopers in re-order scherm

Magento ondersteunt full-service inkoop met ondersteunde verkoopmogelijkheden. Via de Magento admin kunnen verkoop- of klantenservice-medewerkers:

• Bestellingen maken namens kopers
• Bewerken of oplossen van problemen met bestaande bestellingen
• Intelligente productaanbevelingen op basis van het gedrag en de aankoopgeschiedenis

Magento admin ondersteuning bij bestelling

Figuur 1.10 Magento admin ondersteuning bij bestelling

Offerte aanvragen

Online verkopen moet voldoen aan reguliere (offline) B2B business practices om echt ervaringen te creëren die kopers zullen omarmen.

Offerte aanvragen komen vrij vaak voor bij B2B inkoop. Kopers hebben vaak concurrerende biedingen of eenvoudige kostenramingen nodig om goedkeuring krijgen voor aankopen. Magento ondersteunt dit koopgedrag met een robuuste online workflow voor offertebeheer uit het eerste verzoek, via onderhandelingen en tot aan de daadwerkelijke bestelling.

De workflow kan worden geconfigureerd om te voldoen aan individuele B2B bedrijfsbehoeften, bijvoorbeeld:

• Bepalen welke kopers in aanmerking komen voor offertes

• Minimale bestelwaarden instellen

• Aanpassen van de gebruikte e-mailcommunicatie die kopers door het proces leiden

Er zijn ook ingebouwde beveiligingen om conflicten te voorkomen in updates van offertes terwijl deze worden verwerkt.

Een offerte aanvragen is eenvoudig voor kopers. Ze kunnen een offerte beginnen vanuit de winkelwagen door “Offerte aanvragen” te selecteren of het kan gedaan worden n uit een vorige offerte of bestelling.

De koper kan opmerkingen toevoegen en documenten bijvoegen ter ondersteuning van hun verzoek.

Eenmaal ingediend, kan de koper de status van zijn offerte volgen en kan deze afsluiten met de verkoper in de beheerinterface van “Mijn Offertes” in hun bedrijfsaccount. (Figuur 1.11)

Weergave voor B2B kopers voor offerte aanvraag

Figuur 1.11 Weergave voor B2B kopers voor offerte aanvraag

Magento biedt B2B bedrijven een volledige set aan tools om hun reactievermogen op offerteaanvragen te verbeteren en effectief te onderhandelen over deals.

In de Magento admin kunnen verkopers offertedetails zien en documenten in een gebruiksvriendelijk offertebeheer koppelen. Van daaruit kunnen ze:
• Vervaldatums instellen voor offertes in om actie te stimuleren
• Extra SKU’s instellen om de AOV te verhogen
• Vervangingen maken om producten te verwerken die niet op voorraad zijn
• Offerte aanpassen zodat hij overeenkomt met de behoeftes van de kopers

Verkopers kunnen concepten van offerteaanvragen opslaan totdat ze zijn klaar om te verzenden, zodat ze prijzen kunnen onderzoeken
en overleg kunnen plegen met intern voordat ze het voorstel versturen. (Figuur 1.12)

B2B bedrijven hebben ook een reeks hulpmiddelen om ze te helpen onderhandelen met kopers om hun nettowinst te verbeteren. Ze kunnen bijvoorbeeld gegevens over de totale kosten zien en kunnen snel een percentage of vaste korting berekenen of een definitief doel om hun margedoelstellingen te behalen.

Ze kunnen ook onderhandelen over zowel product als verzending prijzen om aan de eisen van de klant te voldoen en deze kunnen opmerkingen bij hun offertes plaatsen om hun voorstellen uit te leggen.

Alle updates van de offerte, inclusief communicatie met de koper, worden opgeslagen op het tabblad Offertehistorie voor volledig inzicht in elk voorstel. (Figuur 1.13)

Magento admin offertebeheer

Figuur 1.12 Magento admin offertebeheer

Magento admin offertebeheer

Figuur 1.13 Magento admin offertebeheer

Zodra een B2B bedrijf een voorstel naar zijn offerteaanvraag heeft verzonden, kan de koper dit eenvoudig accepteren en doorgaan naar afrekenen. Dit alles gebeurt zonder dat de koper ooit een verkoper hoeft te bellen. Dit bespaart beide partijen veel tijd. (Figuur 1.14)

‘Mijn offertes’ weergave voor B2B kopers

Figuur 1.14 ‘Mijn offertes’ weergave voor B2B kopers

Het Magento Commerce platform is klaar om te voldoen aan de behoeften van vrijwel elke B2B use case of klant met een uitgebreide set aan ingebouwde B2B functies. De combinatie van accountbeheer, flexibele betalingsopties, aangepaste prijzen, snel bestellen en offertes biedt een krachtige basis om gepersonaliseerde en gedifferentieerde ervaringen te creëren om B2B kopers enthousiast te maken.

In de gratis variant van Magento (Magento Open Source) zijn de bovenstaande B2B functionaliteit niet beschikbaar.

Gepersonaliseerde Customer Experience (CX)

Magento Commerce bevat een ingebouwde marketingtool met veel mogelijkheden, waarbij op klant(groep) niveau een volledig gepersonaliseerde ervaring gecreëerd kan worden. Een aantal opties van Magento Commerce op het gebied van personalisatie:

  • Klantsegmentatie en targeting
  • Promoties voor categorieën, regio’s, attributen, aantallen, aankoopbedrag en andere condities
  • Speciale loyalty programma’s voor klanten (spaarpunten)
  • Multi-store management met optie voor andere betaal- en verzendopties, valuta, catalogi, thema’s en talen
  • Optimale product research tools, o.a. filteropties, Elastic Search en cross-selling mogelijkheden
  • Product optimalisatie door meerdere productafbeeldingen, zoomoptie, color swatches, video’s, PDF’s en specificaties
  • Content creëren, testen, plannen en automatisch live zetten met de Content Planning Tool
  • Eenvoudig complexe contentpagina’s maken met de drag-and-drop-functies in de Page Builder
  • Reminder via e-mail verzenden als een product in de winkelmand of op de verlanglijst blijft staan

In de gratis variant van Magento (Magento Open Source) zijn de bovenstaande marketingfunctionaliteiten niet beschikbaar.

 

Rapportagefunctionaliteiten

Magento bevat de type rapportages die je zou verwachten met dashboards gericht op omzet, bestellingen, nieuwe klanten, best-sellers en informatie over het de kanalen waar het verkeer vandaan komt.

Maar het trekt de analyse ook naar het volgende niveau met de mogelijkheid om correlaties te vinden tussen gegevenssets
en het ontdekken van belangrijke inzichten. Bijvoorbeeld, B2B bedrijven kunnen:
• Samenbrengen van de klantwervingskanalen, kosten en customer lifetime omzetdata om hun ware ROI bloot te leggen.
• Combineer klantenservice en inkoopgegevens om te leren hoe ondersteuning interacties beïnvloeden in de aankoopfrequentie
en levenslange klantwaarde.
• Segmenteer order- en verzendkostengegevens op bestemming, gewicht en methode om ervoor te zorgen dat het beleid de winstgevendheid maximaliseert.

Voorbeeldrapportages Magento Commerce;
• AdWords-kosten, klikken en weergaves
• Gemiddelde customer lifetime omzet
• Gemiddelde bestelwaarde (AOV)
• Gemiddelde producten in volgorde
• Gemiddelde sessielengte
• Bestsellers op basis van volume en omzet
• Grootste coupongebruikers
• Bouncepercentage
• Verlaten winkelwagens
• Click-through-rate per campagne
• Eerste order versus herhaalorders en omzet
• Zoekwoord die traffic genereren
• Nieuwe klanten
• Bestellingen
• Paginaweergaven
• Bestelde producten
• Herhaal orderkans
• Omzet
• Geregistreerde accounts
• Sociaal netwerkverkeer
• Tijd tussen bestellingen
• Unieke gebruikers

Magento Commerce bevat ook vier dashboards en 25 speciaal ontworpen rapporten om te voldoen aan de unieke behoeften van B2B-bedrijven. Deze rapporten verdiepen zich op bedrijfsniveau statistieken, het offerte-tot-bestelproces, KPI’s van verkoopvertegenwoordigers en catalogusprestaties.

Overige functionaliteiten voor de rapportages;

  • Uitgebreide mogelijkheden op het gebied van Business Intelligence (BI)
  • Standaard verbinding met Google Analytics
  • Honderd standaard report templates
  • Exportmogelijkheid naar .CSV en Excel
  • E-mail-functionaliteit om rapporten te delen

In Magento Open Source (de gratis variant van Magento) zijn deze rapportagemogelijkheden niet beschikbaar.

Front-end / UX standaarden

Om jouw klant de beste service te bieden, is een responsive webshop onmisbaar. Dit betekent dat de klant op elk (mobiel) apparaat de webshop kan bezoeken en een bestelling kan plaatsen. Met Magento Commerce heb je toegang tot een volledig responsive webshop. Ook is de gehele beheerdersinterface responsive, zodat jij op elk device de webshop kan beheren. Andere front-end standaarden die Magento Commerce biedt:

  • Eenvoudige navigatie
  • E-mailherkenning voor snelle login
  • Gast- en account check-out
  • Verlanglijst- en cadeauregistratiemogelijkheden
  • Virtuele en fysieke cadeaubonmogelijkheden
  • Online spaarpuntensysteem

Functionele aspecten

Een groot voordeel van Magento Commerce is de schaalbaarheid van het platform. Dat betekent dat de webshop klein kan beginnen en kan uitgroeien tot oneindig. Ook is Magento Commerce zeer betrouwbaar. Andere functionele aspecten van het (Cloud) platform zijn:

  • AWS voor betrouwbare, wereldwijde architectuur met hoge beschikbaarheid en elastische schaalbaarheid
  • Fastly voor prestatiehulpmiddelen zoals CDN gebaseerd op Varnish en Image Optimizer, evenals beveiligingshulpmiddelen om kwaadaardig verkeer buiten de deur te houden
  • New Relic en Blackfire voor realtime prestatiebewaking
  • Open source, waardoor alles mogelijk is als je kennis van HTML-code hebt
  • Modulair, dus eenvoudig uit te breiden met modules
  • Nieuwe efficiënte API’s voor koppelingen (zoals een PIM koppeling) met externe programma’s
  • Snelle laadtijd door slimme caching (Varnish en Full Page Cache)
  • Mogelijkheid tot cloud hosting, dus de opslag van data is centraal geregeld

Efficiëntie en onderhoud

Het is belangrijk om up-to-date te blijven met je webshop, ook op het gebied van veiligheid. Er liggen altijd hackers op de loer die uit zijn op klantgegevens of andere data. Bij Magento Commerce staat veiligheid hoog in het vaandel. Een aantal andere aspecten die het platform biedt op het gebied van efficiëntie en onderhoud:

  • Magento Marketplace voor apps en extensies
  • Moderne (gratis) thema’s
  • Automatisch testen
  • Geautomatiseerde notificaties
  • Eenvoudig onderhoud
  • Automatische updates
  • Elk kwartaal nieuwe security batches

Flexibiliteit en keuze stoppen niet bij de Magento Commerce software. Het zijn vitale componenten van het hele ecosysteem dat het Magento platform ondersteunt. Geen enkele andere oplossing heeft zo’n wereldwijde ondersteuning van ontwikkelaars, systeemintegrators, communitygroepen of technologiepartners als Magento.

Bovendien brengen de Magento Solution Partners uitgebreide B2B expertise aan tafel. Creative CT is 1 van deze partners. Wij hebben ruim 10 jaar in het begeleiden van bedrijven bij digitale transformatie en zijn goed thuis in zowel technisch als organisatorische uitdagingen die we vaak tegenkomen bij B2B projecten.

Het wereldwijde bereik van Magento

Het wereldwijde bereik van Magento

Plan een Adobe Commerce demo in

Ben jij op zoek naar een webshop die kan doorgroeien naar een e-commerce omgeving met honderden of zelfs duizenden producten en evenveel orders per dag? Dan raden wij je aan om Adobe Commerce als e-commerce-platform te gebruiken. Ook als je wilt dat jouw webshop slim gebruik maakt van personalisatie en daarmee het aantal conversies en de omzet verhoogt, is Adobe Commerce de oplossing voor jou.

Ben jij benieuwd wat Adobe Commerce jouw webshop kan bieden? Plan dan een Adobe demo in of kom langs voor een oriënterend gesprek!