Zo werkt een A/B test
Conversieoptimalisatie is het best meetbaar door middel van een A/B test. Met een A/B test vergelijk je meerdere groepen om te testen of een verbetering een hogere conversie oplevert. Veelvoorkomende aanpassingen die getest kunnen worden met een splittest, zijn wijzigingen in een CTA, kleurgebruik of formulieren.
Wat is een A/B test?
Een A/B test is een test voor je website waarbij je twee varianten vergelijkt. Op deze manier kun je testen welke variant de hoogste conversie heeft: het origineel of de variant waarin je een aanpassing hebt gedaan. De websitebezoekers worden bij een A/B test willekeurig verdeeld over twee groepen, zodat beide varianten door de helft van je websitebezoekers gebruikt worden. Na afloop van de splittest kun je zien welke variant de hoogste conversie heeft.
Een Google A/B test opzetten met Google Optimize
Om een Google A/B test op te zetten, kun je het beste Google Optimize gebruiken. Je volgt onderstaande stappen:
- Stel een probleem vast dat je wilt oplossen;
Het kan bijvoorbeeld een probleem zijn dat je een button op je homepage hebt waar geen bezoekers op klikken. - Formuleer een hypothese op basis van statistieken;
Aan de hand van je probleem ga je op zoek naar statistieken. De CTR van de button uit het voorbeeld is bijvoorbeeld 0,8%. De hypothese kan zijn ‘De rode button behaalt een hogere CTR dan 0,8%’. - Ga naar je Google Optimize account om een A/B test op te zetten.
Google geeft zelf een perfect stappenplan om in Google Optimize een splittest op te zetten. Als je dit stappenplan volgt, zet je een goede A/B test op en meet je wat je wilt meten.
Hoe werkt SEO A/B testen?
Bij SEO A/B testen verdeel je jouw websitebezoekers niet in groepen die verschillende varianten te zien krijgen. In plaats daarvan verdeel je de pagina’s van jouw website in twee groepen. Bij de ene groep pagina’s voer je een aanpassing door, de andere groep laat je ongewijzigd.
Om een SEO A/B test te laten slagen, moet je rekening houden met het volgende:
- Kies een goed meetbare hypothese. Stel bijvoorbeeld positiestijging of toename van organische sessies als doel van je SEO A/B test.
- Wees er zeker van dat je twee vergelijkbare groepen pagina’s maakt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om twee groepen productpagina’s te vergelijken.
- Het kost tijd om SEO-aanpassingen volledig door Google herkent en beoordeeld te hebben. Laat je experiment dus lang genoeg lopen om er zeker van te zijn dat je zuivere data krijgt. Controleer tussentijds via Google Search Console of wijzigingen al herkend zijn.
A/B test voor de optimalisatie van jouw website?
Het is belangrijk om aan de hand van data optimalisaties uit te voeren. Dit is de enige manier om met gegarandeerd verbeteringen door te voeren. Onze experts staan klaar om jouw website te optimaliseren aan de hand van A/B testen of SEO A/B testen. Vul ons contactformulier in, dan nemen we direct contact met je op!