Google MUM update: volledige catch-up

2 mei 2022 11:23
Laatste update: 2 mei 2022 11:24
Door Marlin Perton
Categorie: SEO

Een tijdje geleden heeft Google een ontzettend krachtige AI-update uitgerold: Google MUM. Google MUM was hiermee de opvolger van BERT. Nu Google MUM volledig is uitgerold en alles bekend is, is het tijd voor een volledige catch-up over deze Google update. Lees snel verder voor alle ins en outs!

Alles over Google MUM op een rijtje

De Google MUM update was 1000x krachtiger dan de Google BERT update. Deze Google update heeft dus heel veel impact op de zoekresultaten. Google wil de gebruiker zo goed mogelijk van dienst zijn door binnen de eigen zoekresultaten al antwoord op een zoekvraag te geven. Wij zagen direct grote veranderingen in prestaties van bepaalde pagina’s en zoekwoorden.

Dit zijn de belangrijkste punten van de Google MUM update:

  • Google MUM combineert de zoekvraag met de context. Als een vraag meerdere betekenissen heeft, zoekt Google aan de hand van de context het juiste antwoord.
  • Google MUM heeft een talenknobbel: het begrijpt meer dan 75 talen. Hierdoor is er een veel grotere database met geschikte antwoorden voor een zoekvraag. Door Google Translate te gebruiken, maakt Google de beste antwoorden beschikbaar in de juiste taal.
  • Google heeft het design van de zoekresultatenpagina aangepast om daar al een antwoord op een zoekvraag te geven. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan uitgebreidere featured snippets en de ‘mensen vragen ook’ optie onderaan de pagina.
  • Image search wordt nog belangrijker na de Google MUM update. Met Google Lens kun je een afbeelding naar Google sturen en deze combineren met een zoekvraag. Als je bijvoorbeeld mooie schoenen ziet, kun je hier een foto van maken en Google vragen waar je deze schoenen koopt. Google Lens is beschikbaar in de Google app en in Google Chrome.
  • Google MUM denkt verder dan de zoekvraag. De meest gevolgde paden van eerdere gebruikers worden gevolgd door Google. Dit betekent dat verwante onderwerpen meer aandacht krijgen, omdat de kans aanwezig is dat een gebruiker hier baat bij heeft. Als je bijvoorbeeld zoekt een stofzuiger, krijg je mogelijk ook content te zien over stofzuigerzakken.
  • Zero click searches komen vaker voor met Google MUM. Dit zijn zoekvragen die op de zoekresultatenpagina van Google beantwoord worden, waardoor gebruikers niet doorklikken naar een website. Hierdoor heeft een zoekwoord een laag aantal klikken, waardoor het geen populair zoekwoord lijkt. Dit is echter een vertekend beeld!

Wat de Google MUM update voor jou betekent

Sinds de Google MUM update uitgerold is, zien wij verschuivingen in zoekresultaten. Soms verschuift een pagina enkele posities, maar we hebben ook al gigantische positiestijgingen en -drops gezien! Dit maakt het belangrijk om te begrijpen wat Google MUM voor jouw website betekent.

De vuistregel is dat het beantwoorden van de zoekvraag het allerbelangrijkst is. Google wil de gebruiker zo snel en volledig mogelijk van dienst zijn op hun eigen zoekresultatenpagina. Als jij relevante, complete en kwalitatief goede content maakt die aansluit bij de zoekvraag, zal Google jouw pagina hoger ranken in de zoekresultaten.

Dit moet jouw website hebben om te scoren in Google MUM:

  • De beste content;
    De beste content krijgt voorrang. Goede content bevat nog steeds belangrijke zoekwoorden in de titel en in headers. Daarnaast is het beantwoorden van de zoekvraag ontzettend belangrijk. Zorg dat je een compleet antwoord geeft, zodat gebruikers niet verder hoeven te zoeken.
  • De status van expert;
    Autoriteit op een vakgebied is belangrijk voor Google, omdat de kans groter is dat een expert het juiste antwoord op een zoekvraag geeft. Google baseert jouw autoriteitscore op het gedrag van gebruikers. Als gebruikers jouw website lijken te gebruiken als antwoord op hun zoekvraag, labelt Google jouw website als geschikte optie.
  • Meer content dan alleen tekst.
    Tekst is niet meer het enige dat telt: afbeeldingen, video’s en geluidsfragmenten worden steeds belangrijker. Pas deze opties toe op je website om complete content aan te bieden.

Waarom toch steeds Google updates?

Door de technologische ontwikkelingen verandert de manier waarop gebruikers online zoeken. Google moet blijven inspelen op deze ontwikkelingen om populair te blijven. Daarom zijn zij op de achtergrond continu bezig met updates om haar diensten te verbeteren. Dit betekent dat er meerdere keren per jaar kleine dingen veranderen in de zoekresultaten. Af en toe zit er een grote update tussen, zoals Google MUM.

Zo’n Google update klinkt iedere keer weer vrij ingewikkeld, maar het betekent niet dat je telkens alle content hoeft te herschrijven. Wil je weten of jouw website voldoet aan de meest recente eisen van Google? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gratis quickscan!