E-commerce

Digital marketing

Meer bezoekers en klanten met uitgebalanceerde digital marketing.

Digital marketing is het online verbinden met je doelgroep. Met een digitale marketing mix die aansluit op jouw bedrijfsdoelen vergroot je het aantal bezoekers op je website en krijg je meer klanten. Door goed in te spelen op digital marketing trends, blijf je je concurrentie altijd een stap voor.

Wat is digital marketing?

Digital marketing bevat alle online marketing activiteiten die je inzet om jouw diensten, producten of informatie te promoten bij potentiële websitebezoekers en klanten. Het is een verzamelterm voor alle online activiteiten die met marketing te maken hebben.

Meest gebruikte digital marketing tactieken:

  • Analytics & intelligence
  • SEO
  • SEA
  • Contentmarketing
  • Inbound marketing
  • E-mail marketing
  • Social media marketing
  • Marketing automation
  • Marketplaces

Meest gebruikte digital marketing middelen:

  • Website
  • Blog
  • E-books & whitepapers
  • E-mail
  • Landingspagina’s
  • Infographics
  • Social media
  • Webinars

Digital marketing mix

De digital marketing mix zijn alle marketing activiteiten die jij online onderneemt. Een combinatie van meerdere digitale marketing activiteiten zorgt voor een optimale verbinding met je doelgroep, dus het is belangrijk om nooit op één marketing aspect te focussen. Het is afhankelijk van jouw doelgroep hoe deze combinatie exact ingevuld moet worden.

We leggen per digital marketing aspect kort uit wat het inhoudt:

Technische SEO

Technische SEO bestaat uit de volgende basiselementen van je website: de websitestructuur, de indexering en het crawlen, de paginasnelheid en de mobielvriendelijkheid. Deze elementen moeten geoptimaliseerd zijn om je digital marketing succesvol in te zetten. Als de basis niet in orde is, loop je de kans dat delen van jouw website niet vertoond worden door zoekmachines. Dat zou betekenen dat alle andere digitale marketing activiteiten zinloos zijn.

SEA marketing

SEA marketing is het betaald adverteren in zoekmachines. Je biedt op zoektermen om kans te maken op een hoge vertoning. Vervolgens wordt jouw advertentie door zoekmachines beoordeeld op het bod per klik, relevantie, verwachte CTR, verwachte ervaring op de advertentiepagina en verwachte impact. Er is meer voor nodig dan alleen een hoog bod om jouw advertenties vertoond te krijgen. Een goed aansluitende advertentiepagina waarop bezoekers vinden waar ze naar op zoek zijn, is even belangrijk.

Adwords SEA

Contentmarketing

Met contentmarketing bind je je doelgroep door middel van de teksten, afbeeldingen en video’s op je website. Geoptimaliseerde on-page SEO is een van de belangrijkste aspecten van succesvolle contentmarketing. Dit betekent dat er relevante zoekwoorden op impactvolle plekken (H1, H2, browsertitel, metadescription, in lopende tekst) moeten staan. Daarnaast is het belangrijk dat jouw content goed aansluit bij de verwachtingen van de doelgroep. Dit houdt in dat je bij het creeëren van content rekening houdt met de bedoeling van je doelgroep: willen ze informatie, willen ze een product kopen, enz..

Social media marketing

Social media marketing is een interactieve manier om je doelgroep te bereiken. Het is een goede manier om in gesprek te komen met je doelgroep. Het verkopen van producten of diensten is zelden het enige doel van social media marketing: hoge loyaliteit en klanttevredenheid zijn doelen die goed behaald kunnen worden door het gebruik van social media. Het is belangrijk om het social media kanaal te kiezen waar je doelgroep het meest gebruik van maakt. Voorbeelden van kanalen zijn Facebook, Instagram, Twitter, SnapChat, LinkedIn, TikTok.

socialmedia marketing

Display ads

Display advertising is het inzetten van banners op websites om je online zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. De banner van jouw website wordt getoond aan de hand van zoektermen die voor jou relevant zijn, kenmerken van jouw doelgroep of een bepaalde context van de website. Display ads zijn ook een vorm van retargeting. Websitebezoekers die aan bepaalde eisen hebben voldaan (bijvoorbeeld drie pagina’s bekeken of vijf minuten op de website gebleven), krijgen na een tijdje een banner van jouw website te zien op onder andere nieuwssites.

Marketing automation

Marketing automation is het optimaliseren van de customer journey door het automatisch aansturen van marketing campagnes. Op deze manier kan gepersonaliseerde content getoond worden op het juiste moment in de customer journey. De conversie van je website neemt toe door het juist inzetten van marketing automation.

De volgende kanalen worden vaak ingezet bij marketing automation:

  • E-mail
  • SMS
  • Gepersonaliseerde website content
  • Gepersonaliseerde advertentiecampagnes

Analytics & intelligence

Op basis van de statistieken uit Google Search Console en Google Analytics kun je de juiste beslissingen nemen over jouw digital marketing strategie. Door op data te sturen, weet je exact welke marketing activiteiten zinvol zijn en welke verdere optimalisatie nodig hebben. Om goed zicht te hebben op je doelen, is het belangrijk om realistische, goed meetbare KPI’s op te stellen.

Marketplaces

Marketplaces marketing is het aanbieden van producten via grote, externe platforms zoals Bol.com en Amazon. Marketplaces hebben ontzettend veel bezoekers die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten. Het is de perfecte manier om bij een breed publiek in beeld te komen en meer bezoekers naar je eigen website te trekken. Het aanbieden van producten op marketplaces leidt tot meer verkopen, meer naamsbekendheid en groei op de lange termijn. Daarnaast biedt het kansen voor nieuwe samenwerkingen en kun je profiteren van de loyale klanten van de marketplace zelf.

Digitale marketing trends

Om je concurrenten een stap voor te blijven, is het belangrijk om altijd in te spelen op digital marketing trends. Digitale marketing ontwikkelt razendsnel. Succesvolle technieken van een paar jaar geleden zijn dit jaar geen garantie op succes meer.

Belangrijke digital marketing trends op dit moment zijn:

  • No-click searches
    Dit zijn zoekopdrachten die door Google als featured snippet op de zoekresultatenpagina vertoond worden. Gebruikers zien binnen de zoekresultaten het antwoord op hun vraag al, waardoor ze niet door hoeven te klikken naar de website. Dit betekent dat de zoekvolumes soms een vertekend beeld van de werkelijkheid geven, omdat er niet altijd geklikt wordt.
  • Lokale SEO
    Bij zoekopdrachten waarvan Google verwacht dat lokale bedrijven het interessantst zijn (tandarts, glazenwasser, groothandel, enz.), krijgen lokale bedrijven voorrang op basis van hun Google Mijn Bedrijf gegevens. Door deze gegevens accuraat in te vullen, haal je het meeste uit zoekopdrachten met een lokaal karakter.
  • Gesproken zoekopdrachten
    Steeds meer mensen spreken een zoekopdracht in. Deze ontwikkeling zorgt voor een toename in het zoekvolume van longtail zoekwoorden. Op het gebied van contentmarketing betekent dit dat er meer focus moet liggen op longtail zoekwoorden en zoektermen in de vorm van een vraag.
  • Visuele zoekopdrachten
    Afbeeldingen, video’s en illustraties vormen een steeds groter aandeel binnen contentmarketing. Het zijn niet langer ondersteunende elementen, het worden op zichzelf staande elementen met een eigen zoekintentie. Gebruikers zoeken op afbeeldingen, video’s en illustraties als ze geen informatie in de vorm van een geschreven tekst willen.
  • Online reviews
    Het tonen van online reviews kan de CTR van je website een enorme boost geven. Een review van een andere gebruiker of klant is zeer overtuigend. In tegenstelling tot beloftes van een bedrijf zelf, zijn klantreviews ongecensureerd en realistisch. De beoordelingen in Google Business vormen een betrouwbare start voor het tonen van online reviews. Dit kan uitgebreid worden door rich snippets te gebruiken die passen bij het aanbod van je website.